onsdag 13 december 2006

Lucia bär bud om ljusare tider

Dagarna kring Lucia bär på minnen. En del sorgliga och en del fullkomligt oväntade, men de flesta ändå förknippad med ljus i en period då vintermörker omsluter oss.

Till det sorgliga (men det av mig idag accepterade) hör att min älskade make Guy avled natten mot Lucia för sju år sedan. Till det oväntade hör att vår mammas välgörare, Margareta Ohlson i Insjön, sände en katalog med uppmaningen att alla i familjen skulle önska sig julklappar till ett värde av totalt 200 kronor, vilket var en otrolig summa pengar efter dåtida mått mätt.

För oss alla har dock Lucia burit bud om ljusare tider: För min man, som fasade för att bli ett vårdpaket i långvården, kom döden som en befriare; För min mamma, som genom sin nyvunna vänskap med Margareta Ohlson, kunde ge oss barn en jul att länge minnas; samt för mig själv, som fått vara med om både det ena och det andra.

Inga kommentarer: