onsdag 31 oktober 2007

Årets nybyggare

Ett stort grattis till Besim Akdogan till utmärkelsen "Årets nybyggare"! Av artikeln i SVD Näringsliv framgår att han utvecklat sitt företag från de upptäckter han gjorde när han åkte runt med matlådor till pensionärer, som beviljats hemtjänst. Hemligheten bakom hans framgång är framförallt att han lyssnat på pensionärerna. Företaget får sina kunder genom att de är ett kundval inom hemtjänsten - pensionärerna kan välja dem! Sedan jobbar han på, medan nöjda pensionärer sköter den reklam, som han inte är så mycket för. Med risk för att uppfattas som en som sällat sig till klagokören, dristar jag mig till att undra: - Varför finns ingen utmärkelse "Årets förnyare" inom den offentliga sektorn? Men, jag är tvärtom anhängare av att även den, som oförtrutet arbetar på med att förnya äldreomsorgen i kommunens egen regi i riktning mot ett friare val för pensionären, är värd en uppmuntran.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Akdogans innovation är banbrytande och viktig på flera sätt. Dels den aspekt du för fram, dels att han som invandrare bidrar till både ökad förståelse och tolerans för människor med annan etnisk och kulturell bakgrund är vår. Leve dom!

Gun Svensson sa...

Jag instämmer till fullo. Själv är jag ordförande i en organisation som arbetat med att ta fram en svensk modell för mikrokrediter för att kvinnor ska ha möjlighet att ta vara på sina inneboende resurser. Intresserad? Se www.pitem.se