tisdag 27 november 2007

Spel på börsen

Eftersom pensionssystemet i allt högre utsträckning är beroende av utvecklingen på börsen, har jag börjat intressera mig för den verksamheten. Inte så att jag köpt några aktier, utan mera försöker förstå hur detta fungerar, med tanke på min son och hans familj. För några dagar sedan skrev jag om fenomenet "blankning" eller aktielån, som ger utdelning när börsen faller. Detta sedan jag läst en artikel i SvD av Fredrik Braconier.

Idag finner jag ännu en artikel i SvD:s näringslivsbilaga nu om en norsk investerare som satsade en halv miljard på kursfallet i Ericssonaktien, bara några dagar före vinstvarningen den 16 oktober vilket gett honom en vinst på 150 miljoner. Det är så mycket pengar att en vanlig dödlig har svårt att göra sig en föreställning om vad så mycket pengar skulle kunna göra för nytta i ett annat sammanhang. Och vem som helst kan börja undra om det hela gått rätt till. Av artikeln framgår att den norska tidningen Dagens Näringsliv skriver att Ekobrottsmyndigheten startat en förunderskning mot norrmannen, som heter Arne Fredly och numera bor i Monaco. Där sägs också att han investerar på Stockholmsbörsen genom en hedgefond registrerad i Gibraltar med namnet Atlas Capital Management Ltd.

Vid ett föredrag inför studenterna på handelshögskolan BI i Oslo lär han ha sagt: - Jag tror inte man tjänar pengar på att följa råd från tidningar och själv förlorar jag pengar på 19 av 20 mäklarråd. Själv var han en av de bästa mäklarna i Norge innan han hoppade av och startade sin hedgefond. Självklart undrar jag över om ett system som ger en sådan utdelning vid ett kursras kan vara riktigt friskt.

Till sist noterar jag att företagens tomtar tänker allt mera på gåvor till olika hjälporganisationer istället för julklappar till personal och kunder. Min mans hjärta klappade för Frälsningsarmén, som brukade få hans bidrag. Själv valde jag Stadsmissionen till dess jag fick reda på VD:s lön. Nu blir det antingen Rädda Barnen eller S O S Barnbyar.

Inga kommentarer: