lördag 8 december 2007

Grattis Alexey från Vitryssland . . .

. . . som vann Junior Eurovision Song Contest 2007. Det sägs att idrotten förbrödrar, men jag vill tro att musiken bidrar till att föra oss människor ännu närmare varandra. Detta även om jag vet att diskussionens vågor kan gå höga mellan den som gillar opera och den som gillar hårdrock. Men den svenska rockgruppen Europe visade att det gick att smälta samman olika musikstilar till ett vinnande koncept. Därför gillar jag samarbetet mellan Unicef och Junior Eurovision Song Contest, vilket bland annat innebär att alla inkomster från telefonomröstningen går till Unicef. Ett välkommet tillskott till Unicefs viktiga verksamhet.

Jag vet att mina barnbarn håller sig ajour med vad som händer i denna tävling och förmodligen har andra favoriter än farmor, men det är av underordnad betydelse. Det viktiga är att vi gillar att barn i Europa fått en egen arena, där de kan få pröva sin förmåga - även om det är mycket ojämlika förutsättningar. Alla barn med talang har inte samma möjligheter att göra sig gällande i detta sammanhang. Men, det är något som vi och andra kan - om vi vill - förändra. Begåvning eller talang är något som varenda samhälle behöver för utveckling. Barnens intresse för en karriär i rampljuset är en utmaning för ledare inom alla andra samhällsområden.

Inga kommentarer: