måndag 31 december 2007

Inför 2008

Varför har vi så lätt att dras med i tankegångarna att livet inför årsskiften ska genomgå något slags årsbokslut för att därefter avge nyårslöften. Är det vårt rationella jag eller vårt känslomässig jag som styr detta? Eller är det helt individuellt hur vi ser på den saken? Eller är det helt enkelt så att det är ganska praktiskt att göra någon form av avstamp inför det nya året?

Tänker på att ett sådant avstamp inför nya projekt 2008 innebär att en av mina favoritbloggar Berndts blogg upphört inför årsskiftet. Samtidigt som jag naturligtvis önskar Berndt lycka till i hans projekt, känner jag något av sorg för min egen personliga del. Att starta min utflykt i bloggosfären med ett besök på hans blogg har alltid varit stimulerande. Hans förmåga att se det komiska i de mest allvarliga sammanhang och hans angreppssätt i etiska frågor, som tvingar till eftertanke, är det jag kommer att sakna mest. Hoppas dock att han någon gång emellanåt ger sig tid att komma med en och annan kommentar, vilket gör hans beslut lättare att ha fördragsamhet med.

Inför 2008 önskar jag för min egen del att ordkriget mellan politiskt aktiva till höger och vänster här i bloggosfären och i samhället i övrigt ska tvingas ge vika för den klokskap, som en dialog kan leda till.


Inga kommentarer: