torsdag 13 december 2007

Ljus i betydelsen upplysning

Dagen började med ett besök hos NIHAB, som varje år bjuder in sina hyresgäster till ett Luciafirande, där den lucia, som NT:s läsare röstat fram, och hennes tärnor samlade oss till en stunds eftertanke. Innan jag skiljdes från mina vänner kom samtalet in på gårdagens ledare i NT och då passade jag naturligtvis på att berätta om mitt bloggande. Hoppas naturligtvis att få dem, som besökare och då gärna komma med en och annan kommentar.

Senare under dagen har jag fått höra både ett och annat om vad som hänt och händer i den kommunala verksamheten. Som t ex hur det gick för den person, som man var så angelägen om att få till ny renhållningschef att Tekniske chefen, på inrådan av Personalchefen, polisanmälde den facklige företrädaren för olaga hot. Han stod nämligen upp för den tidigare innehavaren av tjänsten. Genom polisanmälan blev den berörda fackliga organisationen tvungen att sätta in en annan företrädare, medan polisutredningen pågick, och den person, som Tekniske chefen ville ha, fick jobbet. Så kan dom, som inte behärskar förhandlingens ädla konst, göra och tack vare detta vinna det moderata kommunalrådets gillande. I sanning en märklig tid vi lever i.

Men hut går hem. Om jag är rätt underrättad, så knakade samarbetet mellan den nye tjänsteinnehavaren och Tekniske chefen snart i fogarna, och vederbörande sökte sig till en annan tjänst i kommunen. Tänk vad som kommer fram när man börjar vända på stenarna!

Inga kommentarer: