tisdag 4 december 2007

Syns man inte - finns man inte?

Tidningen Sthlm City startade idag en ny serie Jag shoppar – därför finns jag och inleder med att ställa frågor: - Vilka är krafterna bakom konsumtionshysterin? - Vilka är vinnarna och förlorarna? Och berättar därefter att vi sedan 1995 ökat vår konsumtion med 27 procent. Varför? För att vi har råd eller för att shopping fyller ett existentiellt tomrum, som framtidsforskaren Henrik Mattsson hävdar eller för att shopping hjälper oss att bygga upp bilden av oss själva i våra egna och andras ögon d v s vårt varumärke, som Ulrika Holmberg, Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs Universitet, förefaller vara inne på?

Samma dag skriver SvD om trender i tiden under rubriken Avund föder köphunger och refererar till den forskning som Mats Alvesson, doktor i psykologi och professor i företagsekonomi vid Lunds universitet, bedrivit och som han bland annat skrivit om i boken Tomhetens triumf (Atlas 2006). Den artikeln har fångat andra bloggares uppmärksamhet.

För min egen del tror jag inte på en för alla given förklaring utan, som i allt annat, är det en mera sammansatt problembild, som tar sig detta uttryck. Jag minns när jag för ett antal år sedan möttes av uttrycket ”Syns du inte, finns du inte” på ett kompendium, som skulle motivera mig och andra att satsa en hel del pengar i en PR-kampanj för vår sak. Mig kunde man inte övertyga eftersom jag visste att jag fanns, även om jag inte var synlig i olika media. Då sågs jag som en bakåtsträvare, men än i dag tror jag att berättelser ur det levande livet är mera verkningsfull än alla kampanjer i världen. Därför blir jag glad av att veta att det finns företagsamma människor som gjort Storytelling till en god affärsidé.



Inga kommentarer: