tisdag 17 juni 2008

En stjärna föds?

Delvis justerat inlägg: Den tidigare texten under denna rubrik är borttagen av mig då jag skäms för att jag varit så blåögd. De, som följt mina inlägg vet att jag ömmat för alla dessa unga riksdagsledamöter, som av sina partier hindrats att rösta efter sin egen övertygelse d v s att riksdagens lagstiftande makt tagits över av regeringen. Jag har lidit med ungdomarna för att de har så omdömeslösa ledare att de gjort denna fråga till en kabinettsfråga. Därför lyssnade jag spänt på deras framträdande. Blev beklämd av att Fredrik Federley stundtals verkade gråtfärdig och tänkte: - Vilka svaga partiledare som kan pressa ungdomarna på detta viset.

Sedan skrev jag ett avsnitt om Bloggvärldsbloggen som redovisat att de, som skapat den fem minuter långa sekvensen i videon Döda politiska karriärers sällskap, själva har bloggar som länkats mest i Bloggportalen och fortsatte "Jag vet inte hur många gånger jag sett den. Videon är genial – detta är att argumentera med värme och kärlek istället för okvädningsord och hot. Ur denna grupp av unga politiker föddes ikväll en stjärna – Annie Johansson ( c). Hon var mycket tydlig – utan rejäla förbättringar kan hon inte rösta ja. Därefter kom en rad förslag till förstärkningar för den personliga integriteten, om inte - yrkade hon avslag. Men, en återremiss ändrar inget i grunden – hela upplägget med massavlyssning är fel, fel, fel."

Det sista tål att upprepas i fetstil: Men, en återremiss ändrar inget i grunden – hela upplägget med massavlyssning är fel, fel, fel.

När jag sedan dagen därpå fick höra att återremissen skulle beredas senare samma dag för att sedan komma tillbaka för beslut i riksdagen strax därpå, då föll fjäll från mina ögon - och jag såg ett skickligt regisserat politiskt spel där ungdomarna gjordes till "nyttiga idioter" för att regeringen skulle få igenom sitt förslag. Ett i sanning ovärdigt hanterande i ett land som säger sig vara en demokrati. Men detta återkommer jag till.

- - -

Så blev det socialdemokraternas tur och det visade sig att deras talesman inte nappade på betet – återremiss. Han talade för avslag d v s ett Nej. Intressant. Medan jag lyssnar besöker jag mina favoriter Badlands Hyena och Gubben vid Rämen för att få mig några goda skratt. De gör mig inte besvikna.

I morgon klockan 9.00 startar voteringen. Det ska bli spännande se hur det går. Låt oss klä oss i vita kläder och oavsett om vi kan vara där i eller utanför Riksdagshuset eller har annat för oss, bör vi ta del av resultatet. Imorgon börjar valrörelsen inför nästa val – hur det än går.

2 kommentarer:

hogrelius sa...

Jag är rädd för att vad det än blir av detta vedervärdiga FRA-förslag så blir det något främmande för vårt land även om vi har haft mycket spioneri på folk med besvärliga åsikter.När det har gällt kriminella handlingar så har de alltid (nästan) fått vända sig till domstol för beslut om avlyssning. Så blir det nog ändå inte nu ! Vi får sprida kunskap till svenska folket om hur man saboterar avlyssningen.Eller jävlas med dem med det som jag tidigare har skrivit, lägga in ledande ord i varje mail man skickar.Gärna som en bilaga utan mening. eller så får man uppmana alla världens hackers att angripa FRA. De förklarar ju krig mot oss medborgare och varför skulle vi inte svara med samma mynt? I Sverige har vi nästan alltid i modern tid böjt oss för övermakten, det ska bli slut på detta. Vi måste återskapa lite av den stridsvilja gruvarbetarna i malmfälten uppvisade 1969!

Gun Svensson sa...

Jag delar din oro. Även om de unga politikerna gjort en hedervärd insats så lyckades de inte komma åt grundbulten, nämligen den tekniska lösningen på hur detta ska gå till. Så som förslaget ligger är det rakt åt pipsvängen! Lösningen att tvinga internetoperatörer att vid särskilda s k samarbetspunkter släppa till kopior av sin trafik in i FRA:s superdator är inte OK. Men ungdomarna kom inte längre eftersom det gått sådan prestige i saken från statsministerns sida. Då kontrapropositionsvoteringar kräver att man är skärpt ska det bli intressant att se hur det går.