torsdag 12 juni 2008

Fem dagar kvar till FRA

Det är nu fem dagar kvar till riksdagens omröstning. Under tiden görs insatser för att väcka svenska folket så att de inser att de själva måste bevaka vad deras folkvalda håller på med – det är en viktig funktion i en demokrati. Under tiden görs också insatser för att delge våra folkvalda hur vi ser på deras ansvar inför folket. Dit hör att – trots svårigheter – fatta ett beslut och när det sker inse detta: - Vet du inte effekterna av ett Ja, måste du säga Nej. Detta kallas för försiktighetsprincipen.

Idag skriver Bloggtidningen.se en artikel under rubriken ”FRA-lagen får underkänt av regeringens internetexpert” där man hänvisar till ett uttalande i tidningen Metro, som nu bryter tystnaden kring den stundande omröstningen i riksdagen.

Jag tycker att man måste sätta in beslutet, som riksdagsledamöterna tar den 17 juni, i ett större sammanhang och lyfta fram följande:

- Finns teknik, som gör det möjligt att spionera på sådant som ledande personer ogillar, då görs det också.

Det visar skandalen i Tyskland, där högsta cheferna inom Deutsche Telecom anlitat en f d Stasi-agent för att spionera på och kartlägga kontakter med journalister, vilket Realtid.se skrev om igår. Vän av ordning invänder: - Det är ingen fara för alla som har rent mjöl i påsen. Mitt genmäle blir att hänvisa till Registrera min påse med rent mjöl på bloggen Badlands Hyena.

För övrigt börjar svaren på gårdagens mejl till riksdagsledamöterna droppa in: Mp:s Mats Pertoft meddelar kort och gott att han ska rösta Nej; Fp:s Gunnar Andrén ogillade att jag inte kollat hans blogg och där kunnat få svar; och C:s Per Lodenius har skrivit ett långt mejl, som jag ännu inte haft tid att läsa igenom, varför jag återkommer. Gunnar Andrén har jag svarat och förklarat varför jag ogillar att bara Ja-sägare förväntas delta när Alliansens riksdagsledamöter tar ställning till Försvarsutskottets förslag.

Under tiden går det bra att kolla på Bloggvärldsbloggen som berättar om det intensiva bloggandet på temat FRA, vilket Blogge Bloggelito beskriver som en bloggbävning. Men även några andra bloggar t ex Drottningsylt, Deep.edition, Ryggraden och Loci.se är värda ett besök. Intressant.


Inga kommentarer: