onsdag 2 juli 2008

Centern vill chatta med folket om FRA

Har just besökt Centerns webbplats och läst partisekreterare Anders Flankings rapport från mötet med kritiska medlemmar inom Centeruppropet. Tidigare har jag på Politikerbloggen läst att svenska folket inbjuds till en Maratonchatt i morgon, samma dag som Bananrepublikfesten. Vilket intressant sammanträffande för oss som inte kan ta oss in till Stockholm på grund av busstrejken.

Eftersom det påstås att jag och många andra missförstått vad FRA-lagen går ut på, måste jag passa på att ställa tre frågor där jag betr fråga 1. vill veta vad missförståndet består av; betr fråga 2. om Advokatsamfundet är trovärdigt; samt betr fråga 3. om ev. delikatessjäv vid beslutstillfället:

1. Sedan lagen trätt i kraft ska trafikinnehållet från alla telefoner, faxar och datorer kopieras av trafikföretagen och sändas via s k samarbetspunkter direkt in i FRA:s nät för behandling av deras superdatorer. Trafikuppgifter handlar om mejl, sms och telefonsamtal men också uppgifter om vilken telefon/fax/dator som är i kontakt med vem och vilka sökspår som datorns IP-nummer lämnar när jag besöker andra sidor på nätet eller som i mitt fall bloggar. Eller för den delen vilka böcker jag lånar när biblioteket måste gå utanför kommunens egen server eftersom trafiken kan gå fram och tillbaka över landets gränser. Det gäller också eventuella tips till Norrtelje tidning. Alla dessa trafikdata utgör en flod, där FRA:s anställda med hjälp av en kraftig sökmotor – en robot – och särskilt utvalda sökord kan fånga upp data och sända till datorskärmar för manuell granskning. Alla boende i landet, media och företagare (liten som stor), som använder sig av fibernät och tråd blir därmed utsatta för en ständig övervakning och bara för att det är en robot som sköter grovsorteringen är kränkningen av mitt och andras privat- och affärsliv inte mindre allvarlig.

2. Är advokaten, tillika Advokatsamfundets generalsekreterare, Anne Ramberg trovärdig när hon säger följande: ”Rättstaten kräver garantier mot missbruk av statens legitima maktutövning. Den kräver också skydd för de grundläggande rättigheter som yttrande- och tryckfrihet innebär. Den kräver skydd för mänskliga rättigheter. Sådant skydd har vi fått genom Europakonventionen, som är svensk lag. Det är min och många andras övertygelse att den lag som riksdagen nu röstat igenom inte uppfyller Europakonventionens krav. Problemet är att den nya lagstiftningen möjliggör en massiv preventiv avlyssning av enskilda svenska medborgare utan misstanke om brott och utan godtagbar kontroll. Det är konstigt att denna enkla poäng inte adresseras av ansvariga politiker”.

3. Tycker Centern att det är helt OK när en riksdagsledamot, som under flera år arbetat som stabsofficer i Försvarsmakten och genomgått en två årig utbildning i signalspaning vid amerikanska marinens tekniska universitet, deltar i ett beslut av denna karaktär?

Frågan är bara vilken av de deltagande i chatten som har den den personliga integritet som krävs för ett ärligt svar? Jag tror jag chansar på Lars Weinehall. Frågorna är nu också översända per mejl till marathonchatt@centerpartiet.se

För övrigt hoppas jag att Anna Troberg , Opassande och alla andra som skrivit om FRA här och här och har möjlighet att vara med på Bananrepublikfesten får en oförglömlig dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst kommer jag till Bananrepublikfesten! :-)

Gun Svensson sa...

Anna: Har kollat in både bloggar och AB:s film så jag vet att ni hade en trevlig dag, som ger oss alla fortsatt pågångsmod. Själv jobbar jag vidare på hemmaplan där riksdagsmannen Göran Pettersson nu tar plats i Norrtelje Tidning och låter mig förstå att jag är vilseförd av skräckpropaganda.