torsdag 31 juli 2008

Diplomati - krig och FRA-lagen.

Läser dagens Brännpunkt i SvD ”Såret som inte vill läka” av läkaren och författaren Christina Doctare, som under åren 1992 – 1994 var verksam vid WHO:s rehabilitering av krigsskadade och 1995 – 1996 fungerade som förhörsrådgivare och rehabiliteringsexpert vid ICTY (International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia) i Haag. Här skriver hon om ett möte med med en bussförare under en resa i Halland, samma dag som Carl Bildt s artikel var publicerad i SvD. När han råkar se artikeln utbrister han: - Alla ljuger för att klara sig. Det visar sig att han tidigare flytt hit från Jugoslavien och när Christina Doctare ställer frågan: - Hur var kriget för dig, var det som att öppna en dammlucka, skriver hon. När hon återberättar hans historia sätter hon in den i det större sammanhanget av såväl Andra världskriget som det senaste kriget på Balkan.

Hennes berättelse förstärks av den bild av hur händelserna i Srebrenica hanterades, som Ulf Henriksson, överste av första graden, chef för den första Nordiska bataljonen i Bosnien 93/94 och chef för OSSE Department for Regional Stabilization i Sarajevo 1999–2001, gav oss läsare av Brännpunkt den 29 juli. Den senare artikeln visar hur brist på ett samspel mellan diplomati och militära insatser utsätter civilbefolkningen för de mest ohyggliga upplevelser. Upplevelser, som inte glöms utan går vidare till nästa generation på samma sätt som upplevelser av krigen dessförinnan lagrats i den nuvarande generationen, menar Christina Doctare.

När Christina nått resans slut, reser bussföraren sig och tar henne högtidligt i hand och ser henne i ögonen och säger: - Tack för att du lyssnade! Och Christina reflekterar: - Hur många kommer att orka lyssna nu eller om 60 år när de otaliga traumatiserade offren och deras ättlingar från Srebrenica vill tala? Ingen? Det är när ingen lyssnar, som människor tar till vapen, blir hennes slutsats. Överlevare från Srebrenica har beslutat sig för att stämma FN för brott mot mänskligheten och folkmord för att FN underlät att komma till undsättning. - Vi kan bara hoppas att världssamfundet inte sviker ännu en gång, avslutar Christina Doctare.

Min egen reflektion när jag läst dessa artiklar, blir mot bakgrund av den heta debatten om FRA-lagen: - Varför inte sätta världens ledande män och kvinnor på skolbänken med uppgift att lära sig dialogen som arbetsmetod för att utveckla ett ledarskap där diplomati och militära insatser kan backa upp varandra på ett mera konstruktivt sätt än vad vi kunnat ta del av här! Då kanske dessa ledare kan sluta ”tuppa sig” inför varandra med att införa avlyssningslagar och annat för att hålla koll på människor och lägga lock på det hat, som människor drabbade av dåligt ledarskap känner sig manade till. Ett obearbetat hat som föder terror. Intressant.

- Det skjuts för litet i det här landet, brukade min pappa utropa ibland när han var upprörd över någon oförrätt. Då tog vi barn detta talesätt, som hans sätt att lätta på trycket. Idag hade han riskerat att klassas, som hot mot rikets säkerhet och motiv för FRA-lagen. Om man inte ens verbalt får svära ve och förbannelse över det djävulskap, som man utsätts för, säger det något mycket intressant om landets demokratiska tillstånd. Sedan är nästa steg i den personliga utvecklingen att komma underfund med att det är mera verkningsfullt att lära sig argumentera på ett sakligt sätt, om man vill bli tagen på allvar. Pappas talesätt till trots, var det ändå han, som tidigt la grunden till mitt förhållningssätt att det är bättre att fila på sina argument än att slipa kniven.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen talar om att Tony Blair Och Tjetjnierna ligger bakom starten på kriget i balkan , där man skulle vända kristna mot muslimer i kriget mot terrorn som skapades av Nwo efter 911.

Det är klart hur ska man väcka hat mot muslimer när dom lever i fred och tillsammans i europa ,, folk får ju inte inse att folk bara är fredliga.

Klart man måste splittra dom

Ingen talar om milosovich felmedicinering som ledde till hans död i Haag.

Likaså man fick brottom att hänga saddam så han inte gollar ner sina Cia kompanjoner och bush ledningen.

Gun Svensson sa...

wingchun mike: som bekant betyder stragegi krigsspel och handlar om det maktmänniskor emellan, men det har inte mycket med diplomati att skaffa. Att du och andra misstror ledarskapet utifrån deras misslyckade strategier visar, menar jag, att det behövs en allmän uppryckning när det gäller ledarskapet, som idag är under förfall - inte minst i politiken.

Anonym sa...

Ja det stämmer bra.

Tyvär har du rätt när det gäller maktmänniskornas spel som övertagit dom högre syftena gentemot mänskligheten inom politiken.

Tyvär så finns så är den politiska diplomatin nästan utrotningshotad.

Visst finns den för att nå en lösning,, men bara när den gynnar dom styrandes planer.

Privata syften är prioritering nr 1 det såg man ju tydligt med iraqkriget,, för att inte tala om lundin oil och gazproom falska ubåtskränkningar mm i sverige.

Hade detta hänt i annat land hade politikerna inblandade i detta varit döda vid detta laget.

Dom har tur att dom befinner sig i ett land med mentalt handikappade människor som är indoktrinerade,, men dom kan inte räkna med sin säkerhet länge till om dom fortsätter på samma bana den saken är dock säker.

Finns många som ställer upp och störta regeringen.

Fråga på gatan så förvånar det inte mig om var fjärde person svarar ja.

För något år sedan träffade jag på en packad 17 åring som gick omkring och frågade efter sprängmedel och blåsa ur kommunen med.

En sådan utveckling är ytterst farlig och har alltid sina orsaker.

Brott är en produkt av osämja och falsk kunskap.

Folk blir mer och mer missnöjda ,, och varför dessutom med tanke på våran skattenivå?

Tjuvarna äro många, just därför.

Ett förfall är exakt vad det är som pågår.
'

Mycket mycket farlig utveckling ,, kan visa sig riktigt illa i en snar framtid.

1% kontrolerar 99% och gör som dom vill.

Det kallar jag effektiv smygdiktatur.

Dock är det många många människor som vaknar dagligen mer och mer.

Direkt demokrati efterlyses.

För eller senare vänder sig folket mot makteliten ,, det är bara en tidsfråga innan folket inser vad som pågår.
När så sker kan jag tänka mig politikerna söka flyktingstatus utomlands för här lär dom inte vara välkommna längre
(Dom gynnar ju inte svenska folkets intressen längre osv osv)

Förtroendet för staten hänger på en skör tråd speciellt bland dom unga och kommande generation.

Dags och börja lyssna på befolkningen kanske.

Man kan ju fråga sig vems demokrati detta är,, vilka den gynnar och vad dom vill.

för att folkets demokrati kan det väl knappast vara ,, då lyssnar man på folket.

Direkt demokrati måste efterlysas och jag skulle gärna vilja se ett empatitest för politiker.

Gun Svensson sa...

wingchun mike: Jag har också i min ungdom varit ivrig, när jag sett brister och då ställt krav på vad andra kan göra. Med tiden har jag lärt mig att man måste börja hos sig själv och att inget blir bättre av att tala i termer av våldsamt uppror mot makten. Att arbetarrörelsen en gång i tiden lyckades med en fredlig förvandling samhället var att vi då hade ledare som talade om demokrati som den upplysta majoritetens beslut och inspirerade oss unga att lära och föreningskunskap och mötesteknik. Och våra föräldrar var kloka nog att inse att den våldsamma vägen inte var framgångsrik. 1917 valde man i Sverige reformismens väg istället för revolutionens. Vi kan se hur det gick med revolutionen i öst och nu kan vi också se hur det gått med reformismen när makten i sig blivit viktigare än vad man ska använda den till. Men jag är förhoppningsfull, när jag ser hur många intresserade ungdomar det finns, som tror på det goda och vill något annat, även om jag blir rosenrasande när en sådan sak som genomdrivandet av FRA-lagen kan hända. Men som bekant berodde det inte på ungdomarna utan mera på de som var etablerade med pondus i de olika regeringspartierna och nu anser att de har hand om allt förstånd.
Istället för att fokusera på problemen försöker jag fråga mig hur lösningarna kan se ut. Just nu har jag fått upp ögonen för Folkets Parlament en grupp människor som över alla partigränser intresserat sig för detta som kallas e-demokrati. Det är jag nyfiken på.

I mitt genmäle till Gunnar Andrén, som jag mejlat till NT tidigare idag är slutklämmen: "Respektera folkets rätt till en privat sfär även nu, när nätet fungerar som brevbärare och transportör av alla uttryck för det interaktiva liv, som vi väljer att leva där. Landets behov av underrättelser för att avvärja hot mot landets säkerhet måste gå att lösa på annat sätt. Eftersom regeringen ser ut att vara oförmögen att klara det, tycker jag att de kan upphandla den expertis, som behövs för att göra det. Finns inte egen kompetens måste marknaden tillfrågas.” Som du ser tror jag fortfarande på ordets makt ;-)