onsdag 30 juli 2008

FRA-debatt i Norrtelje Tidning

Inleder med att uppmärksamma Aaron Israelsson i Expressen, som vill mäkla fred i FRA-saken. Kan det vara möjligt? Intressant också att se att även ledaren i NT funderar kring FRA:s anmälan mot bloggaren Henrik Alexandersson. Då det finns möjlighet att lämna en kommentar, har jag naturligtvis tagit tillfället i akt. MinaModerataKarameller bloggar som vanligt klokt i denna sak.

Annars verkar den lokala debatten sönderfalla i många olika bitar – precis som när data sänds via nätet ;-). Göran Pettersson (m) gör sitt bästa för att jag och andra ska förstå att FRA-lagens intrång är rimlig och således inget att oroa sig för. Efter att ha bloggat om saken har jag fått hjälp av mera kunniga i fråga om tekniken, för att förstå att det inte är så enkelt, som han vill göra det till. I mitt genmäle, som jag mejlat in till NT tidigare idag, har jag citerat bloggkommentarer med adress till tekniskt kunniga läsare av Norrtelje Tidning. Detta i hopp om att den kloka massans kunskap ska kunna göra sig gällande. Här en bloggare som fått hjälp att förstå den ”Orwellska” som omger de tekniska förklaringarna.

Jag medger att mina kunskaper inte räcker till för att bedöma det som sägs. Därför lutar jag mig mot att alldeles oavsett hur datakommunikationen går till i praktiken, begär jag att riksdagens ledamöter, som stiftar våra lagar, ska se till att mina och andras legitima krav på att slippa intrång i vår privata sfär ska respekteras. Undrar ibland om t ex lagrådets ledamöter visste HUR datakommunikation går till i praktiken när de yttrade sig?! Eller var det där, som här, att en del faller så pladask i farstun för tekniken och dess påstådda finesser att man därför viftar bort att det rör sig om en allmän övervakning av vår privata sfär på nätet. Beroende på inom vilket område man ser det farliga här i livet, bär ”vän av ordning” på drömmen om att få ta nätet i besittning för att bekämpa alla dessa farligheter. Idag yttre hot – i morgon något annat. Att vi då befinner oss på ett sluttande plan på väg mot ett fascistiskt samhälle, det märker man inte under resans gång, eftersom det handlar om de små stegens tyranni. Vad gott du tänkt, men så fel det blev!

Sedan tillkommer att en del politiker, som likt Gunnar Andrén (fp), är så frustrerade över min och andras reaktioner på riksdagens beslut den 18 juni, att de lägger tillbaka det hela i våra knän. Det sker i dagens Norrtelje Tidning där Gunnar Andrén skriver under rubriken ”Fp var vakna när bloggvärlden sov”. Underförstått: Eftersom Gun Svensson sov fram till den 9 juni i år, ska hon nu hålla tyst. Men jag gör inget annat än att använda mig av den i vår demokrati ännu så länge skyddade åsiktsfriheten. Eftersom bredsidan riktas mot mig, ska jag först läsa igenom det hela än en gång med eftertanke. Sedan återkommer jag i papperstidningen, förhoppningsvis med en länk, så att jag kan dela med mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej FarmorGun
Lite info efter en snabb googling på Herr Andrén.

1. Väljarnas Mandat:
http://www.mothugg.se/2006/11/09/gunnar-andren-riksdagsman-utan-mandat/

Som exempel på hur åttaprocentsspärren diskriminerar nämner Malm egenföretagaren Metin Hawsho från Södertälje, som kryssade sig upp från tjugonde till fjärde plats. Han skulle alltså ha slagit ut Gunnar Andrén från Danderyd på folkpartiets lista i Stockholms län — om det inte hade varit för åttaprocentsspärren för personröster.

Och det finns fler exempel. Men har vi inte läst den här sortens räkneövningar tidigare? Jodå, i en artikel på DN Debatt 14 augusti 2001 — signerad Gunnar Andrén, då ännu inte riksdagsledamot för folkpartiet. Och den tål väl att citeras:

”Utan spärrar i personalvalet till riksdagen 1998 skulle hela 73 av de 349 nuvarande ledamöterna inte ha blivit invalda. Väljarna ville ha någon annan kandidat. Var femte ledamot i riksdagen saknar alltså egentligt mandat från väljarna.”

Dags att tänka på refrängen, Gunnar? Nejdå, han har inga sådana planer:

”Tack, kära vänner och fp-väljare!

Nu har jag fått Ert förtroende att vara fp-riksdagsman en mandatperiod till. Jag lovar att efter måttet av min förmåga inte göra Er eller någon annan besviken.”

2. Följsamhet inför opinion.
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1745&blogg=24570

Mitt förra inlägg som var lite ironiskt men som borde skrivits handlade om affären kring Gunnar Andréns tveksamheter i sitt beslut om FRA-omröstningen. Han röstade ja till förslaget men nu ett tag senare när han har sett Camilla Lindberg(fp), hjälten som röstade emot lagförslaget, bli så älskad, påstår han i ett telefonsamtal med Mikael Trolin, Camillas sambo, att han kunde ha röstat nej ifall Camilla förmedlat sitt beslut tidigare.

)Han verkar inte tycka att det är okej ifall andra läser hans egna mail?)

3. Kreativitet vid självdeklaration. (Han sitter ju i skatteutskottet;)
http://www.politikerbloggen.se/2007/12/14/7768/

BAKLÄXA. Cykellås, batterier, böcker, klädtvätt och — sudoku-tidningar. Det ansåg riksdagsledamoten Gunnar Andrén (fp) vara avdragsgillt.

(Konstigt att det är så lätt att klaga på andra, när man slipper föra fram sakargument.)

Ha en bra dag!

Gun Svensson sa...

JanS: Artikeln om 8 %-spärren var intressant. Att den finns överhuvudtaget visar hur de redan mäktiga "ser om sitt hus". Om partierna inte vore så ängsliga att få in "fel" människor, skulle personvalet kunna innebära en livgivande injektion alldeles oavsett vem som fick chansen. Och det parti, som har varit räddast att förlora makt, är enligt min mening socialdemokraterna. Efter mera än 30 år som aktiv i detta parti, tror jag mig veta en hel del om hur denna makt tar sig uttryck. Jag har nu varit politisk vilde sedan 1986 och har lärt mig att makten talar samma språk alldeles oavsett partifärg. Mina lärdomar är att det finns fasta tuvor i det politiska träsket och de kan ha de mest skiftande kulörer. Det tycker jag också syns här i bloggosfären, där vi törs umgås över krondiket eller demarkationslinjen mellan höger och vänster.
När det sedan gäller Gunnar Andrén, är mitt intryck att han nog är en hedersknyffel, men en rätt lättstött sådan, vilket ställer till det för honom. Ett typiskt beteende för den som väljer att se sig själv som offer istället för att fundera över hur han skulle kunna vända på "tänket" och må bättre. It takes two to tango!