måndag 4 augusti 2008

FRA – Kritiska moderater, del 1

Reaktionerna på artikeln i dagens DN Debatt och SvD har varit livliga idag. I bloggosfären är de flesta glada över att det finns moderater med civilkurage, men i andra media träder nu andra moderater fram och beklagar. Ett sådant exempel är Jan Carle (m), Nyköping, som i P4 Sörmland uttalar: – Jag är besviken på de, som gör det här, för de skadar vårt parti, det skadar regeringen, det stärker oppositionen och det kan ju aldrig vara meningen med vårt politiska arbete. Jag får en egendomlig känsla när jag hör honom – jag har hört det förut, men då var det socialdemokrater som sa det. Partiets dödgrävare, brukar den politiker kallas, som har en annan uppfattning.

Helt klart fattas det något i den politiska skolningen – att lära sig hantera att det finns olika uppfattningar, som (även om man inte delar dom) måste respekteras, utan att man måste komma dragande med att himlen riskerar att trilla ner.

Gillar skarpt rubriken på bloggposten i SvD:s ledarblogg Nehej – Joho – Nehej – Joho! Alla, som har haft med barn att göra, känner igen sig. Behöver jag säga att det handlar om försvarsministern – den ståndaktige tennsoldaten, som framhärdar: Arbetet i höst handlar uteslutande om att verkställa det tillägg, som regeringen gav sig själv i uppdrag den 18 juni, då FRA-lagen piskades igenom. Ingenting annat!!!

Just detta hur lagen kom till blir allt mer intressant. Har läst Svensk Myndighetskontroll: Bea Ask - Att dagtinga med sitt samvete no.4. Hans genomgång av fakta visar att regeringen använt sig av alla de knep, som finns i det politiska rävspelet, inför ett beslut som ska igenom till varje pris. Detta ohederliga spel, som tidigare varit sossarnas bästa gren, har nu tagits över av den nuvarande regeringen. Ju mer man gräver i skiten, desto mer luktar det, brukade min mamma säga. Det är sant som det är sagt.

Här i Norrtälje finns det hittills en moderat, som i kommentarsfältet på min föregående postning vågat komma ut med att han är kritisk. Men, han säger att det är högt i tak här. Annars bor här en av de verkliga vapendragarna för FRA-lagen – Göran Pettersson (m). GP tror sig veta att motståndarna är en samling bestående av piratpartister, nyliberaler, drogliberaler, anarkister och paniskt rädda eller konspiratoriskt lagda människor. Eftersom jag inte tillhör de fyra första och nog inte kan klassas som paniskt rädd, så tillhör jag den klassiska kategorin – de konspiratoriskt lagda. Hmm. Inte illa pinkat av en trähäst!


Inga kommentarer: