fredag 9 oktober 2009

5 dagar kvar – Från medborgare till avlyssnad undersåte.

Den 26 februari 2009 skrev Från Riksdag & Departement att remissinstanserna underkände FRA-förslaget. Men redan den 25 september skrev Clarence Crafoord och Gunnar Strömmer, jurister på Centrum för rättvisa, på Newsmill, där artikelns ingress lyder ”Gårdagens besked är ett stort kliv i rätt riktning när det gäller FRA-lagen. Men det är förstås först när vi ser det färdiga lagförslaget som vi säkert kan veta att det inte strider mot mänskilga rättigheter”. Den 27 februari avgav de ett yttrande, som finns tillgänglig på deras hemsida (pdf-fil) Den 16 september 2009 intervjuas Clarens Crafford i DN i samband med artikeln om juristen Anders Lagervalls granskning Där framgår att Centrum för rättvisa håller fast vid att en prövning vid Europadomstolen fortfarande är angelägen. Här deras lista (pdf-fil) på vad som måste åtgärdas. Men där sägs inget om det juridiskt nödvändiga är tekniskt möjligt. Europadomstolen är för övrigt överhopad av ärenden. Skälet är, enligt Lagerwall och Crafoord, som kollat upp saken, att många länder i likhet med Sverige, inte tar ansvar för att analysera Europakonventionens krav innan man stiftar nya lagar. Det generar inte försvarsministern och hans sekreterare det minsta att riskera bli underkänd eller att belasta domstolen alldeles i onödan med det som är uppenbart för sakkunniga här hemma. Nätverket Svart Måndag konstaterar FRA-lagen den underkända lagen. Anders Widén undrar vad regeringen döljer om FRA? Ett Otygs funderingar kring skillnader på spaning i kabel och etern.


Den 1 december 2009 ska kablarna anslutas vid de s k samverkanspunkterna.


Under dessa förhållanden har jag och många med mig all anledning att att larma högt och ljudligt – vårt medborgarskap håller på att urholkas – vi är på väg att bli avlyssnade undersåtar. Jag har därför bestämt mig för att delta i Piratpartiets demonstration nu på lördag – Tomas har uppgifter om tid och plats. Satmaran peppar med en redovisning av vad det är frågan om. Har för övrigt haft ett riktig roligt samtal med en jämnårig mormor, som varit moderatmedlem i hela sitt vuxna liv – hon proklamerade att hon nu skulle rösta Pirat! Kul!


Det tycker nog inte Mary XJ, som kämpar internt inom sitt parti för att sprida kunskap om internets möjligheter och att vi borde satsa på en utveckling i positiv anda istället för att se nätet som ett tillhåll för allsköns bus. ”Buset”, som det talas om, består inte av ettor och nollor, de är människor av kött och blod och finns i samhället omkring oss. Justitieminister Beatrice Ask säger sig vilja stödja föräldrarna genom ytterst tveksamma lagändringar. Min erfarenhet är att tonåringar även behöver andra vuxna än föräldrar, som intresserar sig för dem. Många fler vuxna behöver satsa mer tid och ork för att ta ungdomars kreativitet i anspråk för mer samhällsnytta. Inte så sällan finns hos dem ett stort intresse för musik och annat kreativt skapande med hjälp av tekniken. Hos Mary XJ ställs frågan Hur ska en modern upphovsrätt se ut ... Nils Holmlöv ser inget konstigt att teknik utvecklas och därmed även affärsmodeller. Själv tycker jag att teknikens användning för att bygga kunskap och förståelse människor emellan, är minst lika intressant som att utveckla affärsmodeller, men det ena behöver inte utesluta det andra. Därför jobbar jag för nätneutralitet, som bör få en särskild punkt på dagordningen i Visbyagenda. När jag sedan hos Tomas ser att Frankrikes president är illa ute tänker jag: – Månne om han är intresserad när han upptäcker att HADOPI kan drabba honom själv?


DN publicerade kl. 18.24 i går uppgiften att Ministerrådet tar sitt beslut om Telekompaketet idag fredag. Hos Josh ser jag att det förs intressanta diskussioner om hur beslut kommer till i EU. Opassande, Lake och Rick räknar också ner. Och i riksdagen finns några droppar IT i motionsfloden enligt IDG. Intressant.


Avslutar med Badlands Hyena som tycker att Betyg och boja ska gå hand i hand. Satir när den är som bäst. När makten slår dövörat till återstår bara att driva med den. Detta är en konstform, som utvecklas allra bäst i diktaturer. Det är i brist på förmåga att gyckla FRA-kramarna, som jag försöker rota fram fakta och spegla diskussionen. Nedräkning pågår, igår bidrog jag på mitt sätt.

1 kommentar:

Väderkvarnen sa...

Ett fint arbete du gör! Mitt eget går för tf lite trögt.

Måste bara tipsa om Mikael Nilssons förstklassiga blogg. Han är saklig och väl påläst.

Själv tar jag mig till Medborgarplatsen lördag. Dock utan propeller...