fredag 8 januari 2010

I Stora Bloggprisets finalomgång.

Igår var det en riktigt omtumlande dag. Även om jag sedan en tid tillbaka känt till att jag blivit nominerad till Aftonbladets Stora Bloggpriset 2009 i kategorin Politik och samhälle, var det först när jag öppnade papperstidningen och såg Lena Mellins artikel i offentlighetens ljus, som det slog mig med full kraft: Gode tid, Gun Svensson – hur är detta möjligt!?


Sedan måste jag inse att den bloggpanel, som gjort urvalet, gjort det på de grunder, som gäller för priset ifråga och att jag med stor ödmjukhet har att acceptera det. Samtidigt har det farit genom mitt huvud vilka andra av mina favoritbloggare, som jag gärna hade sett komma i fråga.T ex Sagor från livbåten och Mina Moderata Karameller för att bara nämna några. Två andra är redan med, det är Hax och Opassande. Ser att Hax, på egna (som han tycker) goda grunder, undanber sig röster och föreslår sina läsare att rösta på mig istället. Det är rart tänkt, men, jag håller med Emma: - De som vill se Hax, som vinnare ska naturligtvis rösta på Hax! Eftersom det är en pristävlan för bloggare, där alla med en internet- uppkoppling kan delta, ser jag omröstningen mera som en möjlighet att sprida kännedom om bloggandet till en vidare krets. Som exempel kan nämnas att en av mina vänner, när bloggandet kom på tal, undrade varför det inte finns en särskild klass för Matbloggar när det finns för Mode. Svaret blev: - Någon måste väl börja och sedan gäller det att påverka Aftonbladet! Hon har redan skridit till verket – bloggen heter Pakis mat. Men, åter till Stora Bloggpriset ...


Den, som går in på omröstningens sida (knappen högst upp till vänster) kan ju, förutom senaste inlägg, ta del av flera inlägg hos var och en av de nominerade genom att klicka på länken i blogg-huvudet och därefter vara bättre rustad att göra sin bedömning helt efter eget tycke och smak. Självklart vill jag att den läsare, som gillar min blogg, röstar på mig, men, jag är helt tillfreds med att jag platsat i finalen – det är en ära bara det!


Intressant.