söndag 25 juli 2010

Debatt om censur på nätet i UNT.

Dagen börjar bra med beröm från en av mina bloggläsare, som till att börja med gör mig en aning generad. Av någon anledning dyker Jante upp rätt ofta när någon kommer med beröm. Tänkte att om jag nu drar fram den saken i ljuset, så spricker förhoppningsvis fenomenet som troll i solen.


Sedan det sagts kan jag gå vidare och gotta mig åt det som Markus ”Lake” Berglund gör mig medveten om – mitt genmäle till Cecilia Wikströms inlägg i UNT har publicerats. När det skrevs var jag inte medveten om att man i Uppsala dömt en man för innehav av tecknade serier, då de anses vara sexuella kränkningar av barn. Något som jag skrivit inlägg om både i fredags och igår. Som jag då förutspådde, kunde Anders Widén inte motstå lusten att kommentera saken på sin blogg. Där han väljer att raljera med de ivrande moralisterna. Det hjälper nog inte är jag rädd. Alla vet att när de sakliga argumenten inte biter, återstår bara att häckla de trosvissa. Men, dit hoppas jag att det fortfarande är en bit kvar, även om jag inte klandrar den som i sin frustration tar till löjet som vapen. Uppdaterar med DeepEdition, som har ett mycket läsvärt blogginlägg i saken. MEP Christian Engström visar att EU-ministern Cecilia Malmströms ansträngningar att driva igenom censur av internet är högst påtagliga. Därför gillar jag att UNT, tidningen i universitetsstaden Uppsala, låter en pirat få komma till tals. Men, det är nog just därför – där upplysningens fackla hålls högt är man inte rädd för att låta olika åsikter komma till tals.


Notera skillnaden när DN bangade inför publiceringen av Per Hagwalls och andra debattörers debattinlägg om sexköpslagen. Ser dock att SvD törs publicera Paulina Neudings Vem bryr sig om de prostituerade? Trots att Paulina är kritisk till JK Anna Skarheds utvärdering av sexköpslagen, som uppenbarligen inte håller måttet som en opartisk utsaga. Att regeringen är tillfreds med ett beställningsjobb av en av sina anställda, istället för att tillsätta en förutsättningslös och oberoende granskning av denna lag borde oroa många flera.


I konsten att hantera klagomål ligger många verksamheters utveckling och framgång. Det verkar politiker ha svårt att ta till sig. Lars-Erick noterar att en del ser att det finns fördelar med FRA-lagen, som skakade om oss alla. Men man kan inte påstå att regeringen brytt sig särskilt mycket om kritiken. Helst vill man att folket somnar om och inte låter sig störas av det som pappa Staten sysslar med. Därför anser Lars-Erick att det krävs en rejäl smäll! Som att Piratpartiet tar sig in i riksdagen. Han får gärna dra en lans för mitt namn där uppe bland sina vänner i Piteå med omnejd. Jag lovar att förvalta förtroendet väl.

Intressant.

5 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Hej, har varit ute och rest några dagar, besökt några platser där jag växt upp. Ser vid återkomsten att du håller fanan högt och att tydligen Cecila Wikström gjort ngt dumt. Illa, hon är ju ändå en av de fp-are som jag hyser visst hopp om.
Jo, betr min lilla text om FRA-lagen. Vill bara förtydliga att lagens "nytta" är att den väckt folk, och att jag hoppas att den väcker nog många för att röra om i grytan ordentligt. T ex genom att (pp) kommer in i riksdagen. Och att en hel drös liberaler inom olika partier, som idag hukar sig, rätar på ryggarna och tar demokratin i försvar igen.

Det behövs.

Josef Boberg sa...

All slags censur (video ca 9 min) för oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens alla länder - är allmänt sett ett urgammalt härskarknep, faktiskt...

Därför är det logiskt att dom befintliga riksdagspartierna - med moderaterna i spetsen (video 8 min) - tar till det härskarknepet också - därför att någon stans i djupet av sina "mänskliga själar" - så vet hart när ALLA dessa "vanliga" politiker - att den politik dom representerar är MINST 30 år hopplöst förlegad.

Dom vet förhoppningsvis också en hel del - om hur vilseledande sned sexsyn dom själva har - och försöker dölja det också med censur.

Men nu är det ju så att den sanna sanningen springer ju ALLTID förr eller senare ifatt lögnen - så det så. Själv känner jag STARKT för att Wi är i det tidsskeendet JUST NU.

Beelzebjörn sa...

Bravo Gun :)

Josef Boberg sa...

Ifall PP nu skulle välja att strax före valspurten BLI ett 4-frågeparti - så blir det MOTORVÄG för PP till Riksdagen - BERGIS ! - och PP behövs där, verkligen...

Josef Boberg sa...

...rätt länk HÄR.