fredag 20 augusti 2010

Kan politiker hålla vad de lovat?


Rick Falkvinge och Hanna Wagenius har inbjudits till SVT:s YouTube-kanal för att svara på Antes undring: - Har ni glömt frågan om fildelning? Programledare Nadia Jebril, SVT debatt på youtube.com/valet.

Debatten aktualiserar problemet med att politikerna före ett val säger ett och sedan efter valet gör något annat. Effekterna av intervjun med Maud Olofsson i SvD blev bland annat att en av de aktiva i Centerpartiet med kunskaper om internet och därtill hörande teknik öppet har deklarerat att han nu kommer att rösta på Piratpartiet i valet den 19 september, vilket jag nämnde i mitt inlägg igår.


Idag skriver Mathias Sundin (FP) i ett debattinlägg på SvD Brännpunkt att enda möjligheten är att med väljarkontrakt åstadkomma en ändring. Fredrik Moberg tror inte på det konceptet, utan har i likhet med mig själv kommit fram till att det enda som kan leda till en förändring är att tillräckligt många väljare inser att man ibland måste välja att rösta på ett parti som sätter fokus på grundbultar i ett samhälle där informations-, kunskaps- och kulturskapande processer är det som fångar allt fler människors engagemang. Jag känner igen mig i Mathias´ resonemang, men ibland måste man inse svårigheterna att förändra partier inifrån när partiets ledare slagit sig till ro i de gamla invanda hjulspåren och omgett sig med ja-sägare.


Många är intresserade av den här diskussionen bl a Infallsvinkel, som känner för en mera drastisk demonstration, vilket visar hur brist på ordhållighet kan upplevas. Även om tanken är lockande, så ogillar jag den typen av demonstrationer. Det är en sak om besvikna centerpartister känner för att på detta sätt visa vad man tycker, men nog är det bättre att göra som Markus ”Lake” Berglund d v s högt och ljudligt tala om varför han ser sig tvungen att rösta med fötterna. Han skrev först i affekt, men står fast vid att en röst på Piratpartiet kan innebära att det parti, som han gillar mest – Centerpartiet – ska skärpa till sig. Han inser att alldeles oavsett vilket parti man hittills röstat på, är det nu nödvändigt att alla, som fortsatt vill ha tillgång till ett öppet och fritt internet, ger Piratpartiet sin röst. Anders Lindbäck har kollat hur många som skrivit under väljarkontraktet Nej till datalagring och konstaterar att det bland de etablerade partierna är en försvinnande liten del.


Jag ryser när jag tänker tanken att ett bakslag för Piratpartiet av de andra partierna kan tas till intäkt för att väljarna gett dem fullmakt att trava på med sin politik där ett fritt, öppet och neutralt internet fortsatt ska ses som ett tillhåll för all sköns nedbrytande krafter, som det är tillåtet att övervaka, filtrera, blockera och censurera. Den synen på oss medborgare står i bjärt kontrast till den tilltro, som krävs, för att vi ska känna lust vara med och skapa en bättre värld. Det vore oerhört trist om dagens ludditer fick bestämma. Hittills är det allt positivt, som nätet gett och ger mig, som varit min drivkraft, men ibland händer det att rädslan för ett bakslag griper tag i mig.


Det är ingen angenäm känsla och jag förstår varför en del partistrateger frestas ta till skrämseltaktik för att vinna röster. Det motverkar jag med att läsa Khalil Gibrans ord om Förnuft och Känsla, där en strof lyder: ”Låt därför er själ lyfta ert förnuft till känslans höjder och jubla. Och låt den styra era känslor med förnuftets hjälp så att känslorna varje dag förnyas och som Fågel Fenix höjer sig ur sin egen aska.”. Att vila i förnuftet och verka i känslan måste tolkas som att jag fortsatt ska tro på möjligheten att vinna väljare genom att fortsätta berätta om nätets förtjänster men också de krafter som hotar det öppna och fria nätet. Lars-Erik kommenterar DN/Synovates mätning av opinionen och noterar att var femte väljare är osäker. Han tycker i likhet med mig och många andra att det hade varit intressant om Piratpartiet varit ett av opinionsinstitutens alternativ. Rick Falkvinge gör en folkbildande insats, men han borde fundera en del på pedagogiken – dumstruten togs bort när kunniga pedagoger förklarat varför den inte fungerade ;)


Det kostar att rädda världen skriver Josh – även pengar. Jag vet vad han talar om. Det tär på kassan att vara aktiv. Instämmer med Josh – skänk partiet ett bidrag.

Intressant.


8 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Ja, jag ryser av samma anledning. Att gammelpartierna tar en utebliven framgång för pp som ett godkännande av den inslagna vägen att kränka folk på alla sätt.

Men hur få folk begripa att integritet och rättssäkerhet inte bara är ord? De har ett innehåll, ett värde som måste värnas.

Och nu vill Ask har omvänd bevisföring...

Johan sa...

Vet inte om du sett det här klippet från gårdagens Nyhetsmorgon på TV4:
http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1750449

"Piratpartiet blev det tillslut, vad hände där undrar man ju"

Den kommentaren tycker jag talar tydligt för hur Piratpartiet ses av många, och extra dumt blir det ju när en mediaperson utrycker sig så. Jag tror nog många sympatiserar med en hel del av PP's frågor, men man vågar helt enkelt inte stå för det.

Vad som annars är intressant är att de båda förstagångsväljarna, där en säger sig vara mer åt höger och den andra mer åt vänster, blev piratpartister på Aftonbladets test. Även om det bara handlar om två personer, så visar det ju dels att Piratpartiets frågor faktiskt har ett avgörande, och dels att det kvittar var man står rent politiskt för att hålla med i dem.

I mina ögon ett litet hopp för Sverige. Gäller bara att folk slutar tycka det är pinsamt att öppet hålla med PP.

Archion sa...

Varför har du skrivit under "väljarkontraktet" och varför legitimerar piratpartiets företrädare något som inte är värt ett rött öre, men som stjäl röster från piratpartiet?

Min högst personliga åsikt:
Piratpartisterna borde ha sagt nej när de blev frågade om att skriva under eller stödja "kontraktet".

Är man emot datalagringsdirektivet och anser att det är en viktig fråga röstar man på en pirat. Man chansar inte och röstar på någon företrädare från något annat parti som har skrivit under "kontraktet".

En piratpartistisk riksdagsledamot som väljer att inte stoppa direktivet kommer att straffas, underskrivet "kontrakt" eller inte. Möjligheten för denne att överleva nomineringen till nästa val är obefintlig.
En folkpartist som skriver under och sedan bryter det, kommer inte straffas. Tvärtom.
Tror någon att Annie Johnsson blivit invald till partistyrelsen om hon stått rakryggad i FRA frågan?

Men idéen är bra för att sno borgliga piratröster. Så bra gjort av initiativtagaren, finns en hel del röster att hämta i Norrköping. Men det är inte bra för Piratpartiet. Och det är inte bra för de som vill slippa direktivet.

Gun Svensson sa...

@Lars-Erick: Rätt många människor anser att det är politikernas plikt att stå upp för demokratiska fri- och rättigheter och har svårt att ta in att folket måste hålla ett öga på dem. Sedan har vi alla dom som sitter fast i en partilojalitet, som deras ledare drar växlar på. In i det längsta hoppas man, det vet jag av egen erfarenhet. Ask visar att det nog inte är så bra med en lekman på den posten, även om Thomas Bodström visat att jurister inte heller är helt lyckat.

@Johan: Det inslaget visar är att dessa valbarometrar slår åt olika håll. Jag kommer ihåg hur MiNiMaliteter fick jobba för att rucka valbarometern i Svenskan. Och programledarens kommentar visar bara att hon är ovetande om hur de olika valtesten är konstruerade och hur fel de slår mot ett fokusparti som PP om folk svarar på alla frågor istället för att konsekvent bara svara på våra frågor med fokus på integritet, delad kultur och kunskapsprocesser med fri tillgång till information. Egentligen säger det något om hur redaktionerna tror att de kan öka människors intresse för att gå och rösta. Jag har bestämt mig för att inte lägga energi på taskiga vinklingar från olika journalisters sida, utan jag vill lägga energin på att vara ute och prata med människor. Som idag t ex då jag ska vara i Åkersberga Centrum.

Archion: Som du nog kan se har alla PP:s kandidater skrivit under väljarkontraktet, då vi är väldigt klara på den punkten. Att det är en FP-politiker, som tagit initiativ till detta stör inte, då vi samtidigt kan se att intresset för saken inte är särskilt stort hos de andra. Jag länkar gärna dit för att visa hur det är ställt.

Archion sa...

Farmor Gun, alla piratpartiets kandidater har skrivit på, vilket inte är särskilt konstigt då det är en linje som partiet driver.
Vilket också innebär att piratpartiet inte borde ha legitimerat "kontraktet".

Piratpartiet borde istället att ha gått ut och varnat att för ett riktigt motstånd mot FRA och direktivet, även efter att rösterna har räknats, finns det bara ett alternativ.

Detta hade inte varit lika problematiskt om piratpartiet hade fått 8% i opionsundersökningarna, men piratpartiet ligger under 4%, och inte bara lite under. Finns de som hävdar att undersökningarna missar en hel del pirater (unga, utan fast telefoni, osv). Men det är inget man skall förlita sig på. Vi har inte lyxen att ge upp en enda röst.

Det finns inget att förlora för de från andra partier än piratpartiet som skriver under och sedan sviker.

Gun Svensson sa...

Archion: Min vän - istället för att slå på oss som tydligt säger nej till datalagring, vill jag be dig (om det är OK) att ägna kraft åt att sprida kännedom om hur svårt det är för "integritetskämpar" i andra partier att göra skillnad och där är webbplatsen nejtilldatalagring ett utmärkt bevis.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Oprofessionell debatt av SVT, de filmar ju nästan bara C även när Falkvinge har ordet.