måndag 10 februari 2014

Det lönar sig att klaga ...

Två veckor av trassel med internetuppkopplingen på grund av min flytt! Vem kunde tro att det som fungerade från första stund redan inflyttningsdagen, skulle fallera 12 dagar senare när Telia Öppen fiber tog över??!

Uppenbarligen blev jag – trots min bloggpost – inte trodd förrän Norrtelje Tidning började rota i saken och ETANETs tekniker kom hem till mig och med egna ögon kunde se att jag redan var kund hos Bahnhof, men trots detta av Telia Öppen fiber nobbats anslutning och tvingats stå ut med det i 14 dagar. Ett telefonsamtal till Telia Öppen fiber och saken var klar. Hos Telia Öppen fiber var jag fortfarande kvar på den gamla adressen, vilket förklarade saken. Shit happens, men trist att det ska vara så svårt och ta sådan tid att rätta till.

Men, glad som en lärka blev jag. Det är verkligen obekvämt att vara nedkopplad när man i åratal vant sig vid motsatsen. Den som har svårt att förstå det kan använda sin fantasi och tänka sig livet utan tillgång till telefon. Även om glappkontakten fanns mellan ETANET och Telia Öppen fiber är det Bahnhof som tvingas gottgöra mig genom avdrag på fakturan för bredbandsanslutningen. Men allt extra besvär och kostnaderna för den mobila uppkopplingen får jag skriva på kontot för kursen ”Konsten att leva livet.” Med detta konto blir livets förtretligheter helt klart lättare att hantera – kan rekommenderas.

Nu har jag fullt sjå att gå igenom all e-post eftersom jag vill hålla mig ajour med livet och politiken där ute på nätet. Samtidigt pågår ett OS med all sköns vintersport som jag ogärna vill missa. Men i morgon ska jag kamma mig och åka in till Humlegården för att vara med i Demonstrationen mot Massövervakningen, som anordnas kl 17.30 av en rad olika organisationer bland andra Anonymous Sweden, Ung Pirat och Piratpartiet.

För övrigt grunnar jag på vad väljare kan vilja veta om mig, som Kandidat nr 10 för Piratpartiet i valet till EU-parlamentet. Inbillar mig inte att jag ska ha en möjlighet att komma ifråga, men tänker ge järnet för att Christian Engström och Amelia Andersdotter ska bli omvalda som ledamöter i EU-parlamentet och att även vår partiledare Anna Troberg och Ung Pirats ordförande Gustav Nipe ska bli valda. Ser också att tyska Piratpartiet har en bra toppkandidat. Det behövs en rejäl motvikt till alla de lobbyister, som häckar där, om tekniken för Information och Kommunikation ska kunna utvecklas som verktyg för demokratiskt inflytande och ett skydd för integritet och rättssäkerhet. 

Avrundar med Torbjörn Westers Det lönar sig att klaga som är ett bra exempel på att man kan om man vill göra skillnad – knyta näven i byxfickan eller tala med den det vederbör. Jag föredrar det senare.

Inga kommentarer: